China interzice expresiile „condus autonom” și „condus inteligent” în reclamele auto

De Inna | 5 Mai, 2025
Autoritățile chineze au anunțat noi măsuri stricte privind modul în care sunt promovate automobilele echipate cu tehnologii avansate de asistență la condus (ADAS). În urma unei întâlniri recente dintre Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației și aproape 60 de reprezentanți ai industriei auto, s-a decis interzicerea folosirii termenilor „condus inteligent” și „condus autonom” în materialele publicitare care fac referire la funcții de asistență, și nu la sisteme complet autonome.
Măsura vine în contextul unui accident fatal produs în luna martie, în care un Xiaomi SU7 s-a izbit de un stâlp cu o viteză de aproape 100 km/h, imediat după ce șoferul a preluat controlul de la sistemul automatizat. Incidentul a atras atenția asupra riscurilor generate de interpretarea eronată a capacităților ADAS.
Citește și: BMW primește aprobare pentru combinarea funcțiilor de condus autonom de nivel 2 și 3
Noile reglementări prevăd că actualizările software over-the-air (OTA) pentru vehiculele inteligente trebuie să fie aprobate oficial înainte de implementare. De asemenea, companiile nu mai au voie să testeze sau să îmbunătățească de la distanță sistemele ADAS pe mașini aflate deja în circulație fără permisiune din partea autorităților.
Ministerul a subliniat că fiecare actualizare software trebuie să fie însoțită de teste riguroase de fiabilitate. La discuții au participat companii precum Huawei, furnizor major de soluții ADAS în China, inclusiv pentru branduri precum Audi. Huawei nu a oferit încă un punct de vedere oficial.
Te-ar putea interesa și: Anul viitor, Toyota vrea să introducă primul model electric cu sistem avansat de conducere autonomă
Totodată, autoritățile au avertizat că, companiile care promovează în mod înșelător capabilitățile sistemelor de asistență pot fi sancționate sever. Amenzile pot ajunge până la de zece ori valoarea investiției în publicitate, iar în cazuri grave, unde astfel de reclame duc la accidente mortale, pot fi aplicate și pedepse penale de până la doi ani de închisoare.
Reglementările apar într-un context în care competiția de pe piața auto chineză devine tot mai acerbă, iar tot mai multe mărci lansează vehicule echipate cu funcții ADAS la prețuri accesibile. De exemplu, BYD a introdus peste 20 de modele sub 10.000 dolari doar în februarie, toate cu funcții promovate ca „inteligente”.
Pe lângă controlul asupra reclamelor, autoritățile chineze înăspresc și normele privind bateriile pentru vehicule electrice, cu scopul de a preveni incidentele de tip incendiu sau explozie. Deși noile măsuri ar putea încetini ritmul inovației și crește costurile, experții estimează că ele ar putea duce la o consolidare benefică a pieței, care suferă de supraproducție de ani de zile.