Chrysler a creat în 1940 cea mai puternică SIRENĂ din lume! Putea dispersa ceața, provocau ploi și amețeli!

De Redactor AE   |  22 Iunie, 2020

Distribuie :

Astăzi este cunoscut ca FCA, (Fiat Chrysler Automotive) însă cândva cei de la Chrysler erau mult mai independenți. Unul din cei trei piloni principali ai industriei auto americane, din 1925 până în 1988 erau cunoscuți în toată lumea Chrysler Corporation. 

Principalul obiectiv al sirenei construite de uzina de automobile Chrysler era să alerteze publicul într-o modalitate care nu putea fi ignorată, în cazul unui atac nuclear sovietic, în timpul Războilui Rece. La acest proiect a participat și Bell Telephone Laboratories, inginerii cărora dezvoltaseră un dispozitiv sonor de ultimă generație. Ultimul folosea un flux de aer sub presiune care trecea printr-un vibrator rotativ, iar Chrysler a pus în practică acest design.

În total au fost produse trei sirene pentru raiduri aeriene pe baza design-ului celor de la Bell. Prima generație a acestor sirene, construită la începutul anilor 1940 a fost numită „Sirena Chrysler-Bell Victory” și folosea un motor de 140 de cai putere! Ulterior, noua generație a adus în anul 1952 motorul V8 de 180 de cai putere, cu ajutorul căruia zgomotul produs putea fi auzit chiar și la 40 de kilometri distanță. 

Sirena gigantică avea o lungime de 3.6 metri și cântărea până la trei tone. Propulsorul Chrysler folosea aici mai mult ca un compresor de aer în două trepte și un vibrator rotativ. Compresorul putea împinge în jur de 795 metri cubi de aer pe minut prin vibratorul rotativ ceea ce genera un sunet asurzitor care practic tăia aerul în pulsuri repetate. 

Aerul comprimat ieșea prin cele șase goarne uriașe cu o viteză de 643 kilometri pe oră. Puterea sunetului se ridica tocmaila 138 de decibeli și asta la o distanță de 30 de metri. Pentru comparație un avion care decolează produce un zgomot de 120 de decibeli. Este cu adevărat fără egal printre dispozitivele de avertizare construite până acum. 

Guvernul SUA a ajutat la popularizarea cestor sirene prin diferite locații-cheie, în zonele populate și de importanță majoră. Afară de testele de rutină, aceste sirene nu au mai fost pornite vreodată...

Ca și excepții le utilizau marinarii pentru dispersarea ceții, sau pe anumite aeroporturi. Așezate la o distanță de circa 30 de metri de pista avionului, sirenele trimiteau unde sonore ce făceau ca particulele de ceață să se contopească între ele și să cadă pe pământ sub formă de picături de ploaie. 

Dezavantajul major al metodei sonore de dispersare a ceții era sunetul asurzitor produs de sirene, care efectiv amețea soldații. Personalul de pe aerodromuri își proteja urechile cu bumbac acoperit cu burete de cauciuc, însă aceste dopuri nu erau suficiente pentru a face față schimbărilor dramatice ale presiunii aerului. Totodată, zgomotul era dăunător pentru animale și păsări.

Ultima sirenă Chrysler a fost fabricată în 1957. Totuși, sirenele au rămas în uz până în anii ’70. Nefolosirea îndelungată și lipsa mentenanței le-au făcut să cadă în paragină. Multe sirene au fost coborâte din vârful turnurilor și clădirilor și au fost folosite drept motoare pentru mașini sport. Altele au fost vândute la fier vechi.

 

Câteva încă se află în locațiile originale, însă sunt ruginite și nu mai pot fi recondiționate.

x
x
x
x
x

 

Via: incredibilia.ro

 

Recomandate:

(FOTO) Ford Kuga primește noul pachet de design Black pentru versiunea ST-Line X - Photo
Noutăți
(FOTO) Ford Kuga primește noul pachet de design Black pentru versiunea ST-Line X

Ford adaugă un plus de stil și sportivitate SUV-ului Kuga prin introducerea unui nou pachet de design exterior, denumit sugestiv “Black”, dedicat nivelului de echipare ST-Line X. Acest pac

Inna
Volvo XC70 revine ca SUV hibrid cu autonomie electrică extinsă - Photo
Noutăți
Volvo XC70 revine ca SUV hibrid cu autonomie electrică extinsă

Volvo a anunțat oficial revenirea modelului XC70, care se transformă dintr-un crossover clasic într-un SUV modern și performant. După aproape zece ani de absență, suedezii readuc în prim-p

Inna
Mercedes-Benz Sprinter atinge 5 milioane de unități produse în 30 de ani de existență - Photo
Noutăți
Mercedes-Benz Sprinter atinge 5 milioane de unități produse în 30 de ani de existență

Mercedes-Benz marchează o realizare majoră în segmentul vehiculelor comerciale ușoare: producția a 5 milioane de exemplare Sprinter la nivel global. Acest prag simbolic vine într-un moment

Inna
În acest an, Transfăgărășanul ar putea fi redeschis cu o lună mai devreme - Photo
Sociale
În acest an, Transfăgărășanul ar putea fi redeschis cu o lună mai devreme

Transfăgărășan urmează să fie redeschis cu aproximativ o lună și jumătate mai devreme decât termenul obișnuit. Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov a anunțat că lucrările de des

Inna
Primul Ferrari electric va fi prezentat în trei faze. Lansarea completă, abia în 2026 - Photo
Noutăți
Primul Ferrari electric va fi prezentat în trei faze. Lansarea completă, abia în 2026

Ferrari se pregătește să pășească în era electrică cu un model așteptat de întreaga industrie auto. Potrivit celor mai recente informații oficiale, producătorul italian va dezvălui primul

Inna
Yugo, cea mai cunoscută mașină produsă în Serbia, se întoarce pe piață! - Photo
Noutăți
Yugo, cea mai cunoscută mașină produsă în Serbia, se întoarce pe piață!

După aproape două decenii de absență, Yugo, una dintre cele mai cunoscute mașini produse vreodată în Serbia, se pregătește să revină în atenția publicului. Relansarea oficială este program

Inna