Dayraut, Dacia Duster de 850 CP: Istoria unei victorii ratate

De AutoExpert   |  20 August, 2012

Distribuie :

Dayraut, Dacia Duster de 850 CP: Istoria unei victorii ratate

Aşa descrie Jean Philippe Dayraut, pilotul de pe Dacia Duster No Limit, deznodământul cursei sale din 2012 de la Pikes Peak. O cursă pe care nu doar că o putea câştiga la cea mai puternică categorie (Unlimited, care, aşa cum îi spune numele, permite oricâtă putere pusă pe maşină), dar care ar fi trebuit să îi aducă şi un nou record al cursei pe categorie, sub bariera celor 9 minute, mult mai rapid decât cele obţinute deja de către japonezul Tajima (care a abandonat şi el anul acesta, dar la categoria electrice).

Normal, Dacia Duster No Limit nu are - în afară de forma caroseriei şi de unele elemente de la interior - nimic de-a face cu un Duster normal. Totuşi, motorul, frânele, suspensiile, evacuarea şi multe elemente care sunt pe maşină vin din banca de organe Nissan şi Renault, cu toată expertiza acestui grup auto uriaş, dar pe care românii îl ignoră încă cu desăvârşire (de parcă VW ar concura cu succes în Formula 1, nu Renault).

În ciuda detractorilor, Dayraut chiar a fost la trei viraje de victorie, ba chiar la trei viraje de doborârea recordului ascensiunii pe Pikes Peak, o cursă cu tradiţie la care Dayraut participă abia a doua oară (anul trecut a luat locul trei!). Cum a fost cursa, văzută fix din maşina lui Dayraut?

Dar Dayraut a făcut, aşa cum povesteşte pe blogul său, două greşeli majore. Prima, că a fost permanent obsedat de doborârea recordului, practic de spulberarea lui, prin coborârea sub cele 9 minute. Asta l-a făcut să nu menajeze absolut deloc maşina, până în vârf, ceea ce a dus până la urmă la supraîncălzirea frânelor. Totuşi, vorbim de 850 CP care trebuie frânaţi de repetate ori de la 200 km/h!

A doua, că a decis să plece primul în categorie, dacă tot obţinuse pole-position-ul cu o zi înainte. Regula la Pikes Peak e că cel aflat în pole-position decide şi ordinea de plecare a concurenţilor săi. Dayraut a plecat primul, fapt care l-a făcut să nu afle de accidentul spectaculos al principalului său concurent, Paul Dallenbach, ieşit direct cu 220 km/h în copaci, chiar la începutul cursei. Altfel, Dayraut şi-ar fi calmat pretenţiile şi ar fi urcat cu mai mare atenţie.

Dayraut descrie de altfel şi urmările dramatice ale ieşirii în decor a lui Dallenbach: "Am văzut maşina sa după accident, era ceva inexplicabil, ai fi zis că s-a prăbuşit un avion! Pe o distanţă de 50 de metri, copacii erau tăiaţi la 2 metri înălţime, iar maşina sa era împrăştiată pe 100 de metri pătraţi, fără a mai putea recupera ceva din ea! Un adevărat miracol că a supravieţuit, dar şi că niciunul dintre spectatorii care se aflau în acel viraj nu a fost lovit."

Urcarea de la Pikes Peak ar putea fi comparată cu urcarea cu 150-200 km/h pe Transfăgărăşan, venind dinspre Sibiu. Anii trecuţi, partea superioară a traseului era cu macadam, ceea ce menaja frânele şi nu permitea folosirea slickurilor. Anul acesta, foarte mulţi au folosit slickurile pentru a obţine timpi cât mai buni - dovada este că au căzut aproape toate recordurile! Dar au şi ieşit în decor, cum v-am arătat deja în accidentele lui Dallenbach şi cel al lui Jeremy Foley.

Nu ştim dacă Dayraut va mai participa la Pikes Peak şi anul viitor. În primul rând, se pare că sprijinul din partea Dacia nu a mai fost acelaşi - canalele oficiale au tăcut mâlc chiar şi atunci când Dayraut a obţinut pole-position în calificări. Ştim însă că Dayraut spune că, în ciuda ghinionului, a avut şi un car de noroc: virajul în care l-au lăsat frânele era unul larg, de dreapta, cu ieşire spre versantul muntos. Virajul care urma era unul strâns, de stânga, cu exteriorul spre hăul de sute de metri adâncime. Caz în care am fi vorbit de o tragedie.

Oricum ar fi, americanii au mai privit o dată cu curiozitate această nouă marcă "Dacia" ajunsă pe meleagurile lor, iar Dayraut ne-a mai demonstrat o dată ce înseamnă să fii un pilot campion - pe învingători îi mângâie soarta pe creştet chiar şi atunci când pierd!

Recomandate:

(FOTO) Mercedes-AMG GT XX Electric doboară 25 de recorduri mondiale pe circuitul Nardo - Photo
Noutăți
(FOTO) Mercedes-AMG GT XX Electric doboară 25 de recorduri mondiale pe circuitul Nardo

Mercedes-Benz a reușit o performanță impresionantă cu noul concept electric Mercedes-AMG GT XX, care a stabilit cel puțin de 25 de recorduri mondiale pe faimosul circuit Nardo din Italia. Printre

Inna
Contrabandă de automobile în valoare de 3 milioane lei. Trei persoane au fost reținute în Chișinău și Ialoveni - Photo
Sociale
Contrabandă de automobile în valoare de 3 milioane lei. Trei persoane au fost reținute în Chișinău și Ialoveni

Procurorii PCCOCS, în colaborare cu Poliția de Frontieră, au anunțat reținerea a trei persoane implicate într-un dosar de contrabandă cu automobile în valoare de aproximativ 3 milioa

Inna
Noul Audi Q3 Sportback: tehnologii moderne, motorizări variate și versiune plug-in hybrid cu autonomie extinsă - Photo
Noutăți
Noul Audi Q3 Sportback: tehnologii moderne, motorizări variate și versiune plug-in hybrid cu autonomie extinsă

Audi a prezentat oficial noua generație Q3 Sportback, un SUV coupe care aduce un design rafinat, tehnologii de ultimă generație și o gamă de motorizări diversificată, inclusiv opțiunea plug-in hybrid

Inna
Volkswagen testează un posibil Golf R 350 pe Nürburgring: detalii despre noul prototip de performanță - Photo
Noutăți
Volkswagen testează un posibil Golf R 350 pe Nürburgring: detalii despre noul prototip de performanță

Circuitul Nürburgring Nordschleife rămâne locul preferat de marii constructori auto pentru dezvoltarea și testarea viitoarelor modele de performanță. Aici au fost surprinse recent imagini c

Inna
Mercedes-Benz lansează un program de reciclare a mașinilor uzate în parteneriat cu TSR Group - Photo
Noutăți
Mercedes-Benz lansează un program de reciclare a mașinilor uzate în parteneriat cu TSR Group

Mercedes-Benz își consolidează strategia de sustenabilitate prin lansarea unui proiect-pilot dedicat reciclării și reutilizării vehiculelor ajunse la final de viață.Pentru implementarea aces

Inna