Fără rable și autobuze vechi! Asta cer ONG-urile. Dar ce zic cititorii AE?

De Redactor AE   |  7 August, 2019

Distribuie :

Recent, deputații au venit cu inițiativa de ”înnoi” parcul de autobuze procurând mai multe unități, cu o vârstă de cel puțin 15 ani. Nu a durat mult până să apară și primile voci nemulțumite de această decizie.

Asociațiile obștești din domeniul mediului nu susțin inițiativa deputaților de permite importul autobuzelor cu termen de exploatare mai mare ca cel prevăzut în prezent, scrie bizlaw.md.

Într-o conferință de presă, organizată de AO EcoContact, reprezentanții ONG-urilor pro mediu au menționat că proiectul va provoca poluarea mediului, gazele de eșapament fiind principal sursă de poluare. Acestea au menționat că nu doresc ca Republica Moldova să devină o groapă de gunoi pentru automobilele vechi.

Asociațiile de mediu s-au arătat convinse de faptul că autoritățile vor lua în considerare opiniile societății civile și nu vor promova inițiativa. Eu sunt însă cam sceptic de acest lucru.

Potrivit acestora, inițiativa poate fi o soluție ieftină doar pe termen scurt, nu și pe termen lung, implicând costuri imense pentru reabilitarea mediului și sănătății oamenilor. Altceva ce nu s-a luat în calcul este și faptul că un autobuz mai vechi de ani, va necesita și cheltuieli de reparație mai mari, așa cum piesele componente nu sunt veșnice, iar durata de viață a unora este deja consumată.

Un grup de deputați a înregistrat în Parlament un proiect de modificare a Codului vamal, Legii cu privire la introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice și Codului transporturilor rutiere, prin care vor să permit introducerea în țară a vehiculelor destinate transportării de persoane cu termene de exploatare mai mari decât cele prevăzute în prezent.

Astfel, dacă în prezent, legislația interzice plasarea sub regimurile vamale de import a mijloacelor de transport auto destinate transportării a mai mult de 20 de persoane cu termenul de exploatare de peste 10 ani, deputații propun ca termenul de 10 ani să fie substituit cu cel de 15 ani.

Totodată, în cazul plasării sub regim vamal a autovehiculelor concepute pentru transportul a maximum 20 de persoane legislația în vigoare prevede un termen de exploatare de maxim 7 ani, iar prin proiect se propune termenul de 10 ani.

Autorii își argumentează inițiativa ”economic”, menționând că autobuzele de 10 ani sunt de trei ori mai scumpe ca cele de 15 ani. Deputații consideră că proiectul va duce la înnoirea parcului de autobuze, la ridicarea nivelului de securitate a transportului de persoane și la îmbunătățirea nivelului serviciilor acordate.

Pe de o parte da, e mai bine să vedem autobuze de 15 ani, decât altele de 30-40. Doar că țara noastră a mers totdeauna pe varianta cu răul necesar și în loc să rambursăm credite pentru autobuze noi, rambursăm bani furați din buget!

Vă invităm și pe voi, să ne spuneți ce credeți că ar fi mai bine.

Recomandate:

Vladimir Bolea confirmă că din 2028 vom achita taxe pentru utilizarea drumurilor naționale - Photo
Noutăți
Vladimir Bolea confirmă că din 2028 vom achita taxe pentru utilizarea drumurilor naționale

Șoferii moldoveni vor achita taxe pentru utilizarea drumurilor naționale, exact ca în România. Informația a fost confirmată de către vicepremierului Vladimir Bolea, ministru al Infras

Inna
Ofensivă Nismo. Nissan pregătește dublarea gamei sportive într-un plan de revenire ambițios - Photo
Noutăți
Ofensivă Nismo. Nissan pregătește dublarea gamei sportive într-un plan de revenire ambițios

Nissan anunță o schimbare majoră de direcție în zona modelelor de performanță, confirmând intenția de a extinde semnificativ portofoliul Nismo la nivel global. Constructorul japonez planif

Inna
4 georgieni, reținuți în trafic. Ar fi comis mai multe furturi de mașini în capitală - Photo
Sociale
4 georgieni, reținuți în trafic. Ar fi comis mai multe furturi de mașini în capitală

Polițiștii din Chișinău au anihilat activitatea unui grup infracțional suspectat de comiterea mai multor furturi din automobile, folosind metode tehnologice avansate. Patru bărbați, cu vârste &i

Inna
Nissan pornește producția noii generații Leaf la Sunderland, Marea Britanie - Photo
Noutăți
Nissan pornește producția noii generații Leaf la Sunderland, Marea Britanie

Nissan anunță un nou pas important în strategia sa de electrificare, odată cu demararea producției noii generații Leaf la uzina din Sunderland, Marea Britanie. Lansarea pe linia de asamblare a f

Inna
Tomorrow XX: planul prin care Mercedes-Benz vrea să reinventeze mașina ecologică de la zero - Photo
Noutăți
Tomorrow XX: planul prin care Mercedes-Benz vrea să reinventeze mașina ecologică de la zero

Mercedes-Benz face un nou pas în direcția reducerii impactului asupra mediului, prezentând un program amplu de sustenabilitate destinat viitoarelor sale modele de serie. Inițiativa poartă

Inna
Cariera lui F-150 Lightning se apropie de final. Cu această ocazie, Ford pregătește o versiune nouă cu motor pe benzină - Photo
Noutăți
Cariera lui F-150 Lightning se apropie de final. Cu această ocazie, Ford pregătește o versiune nouă cu motor pe benzină

Ford se pregătește să lanseze o nouă versiune pentru camioneta electrică F-150 Lightning. Aceasta va primi un motor pe benzină, care va fi utilizat drept range extender. Noua versiune o va înloc

Inna