Condamnări definitive în dosarul Dieselgate: patru foști directori Volkswagen trimiși la închisoare în Germania

De Inna | 27 Mai, 2025
La aproape zece ani de la declanșarea celui mai mare scandal din istoria industriei auto, justiția germană a pronunțat sentințele în cazul mai multor foști oficiali Volkswagen implicați în afacerea Dieselgate. Tribunalul din Braunschweig a decis condamnarea a patru foști directori ai companiei, acuzându-i de implicare directă în manipularea emisiilor vehiculelor diesel.
Doi dintre aceștia vor executa pedepse cu închisoare, în timp ce ceilalți doi au primit sentințe cu suspendare. Printre condamnați se numără Heinz-Jakob Neusser, fostul responsabil cu dezvoltarea motoarelor, care a primit o pedeapsă de 15 luni cu suspendare. Un alt oficial, cunoscut sub identitatea Jens H., a fost condamnat la 4 ani și 6 luni de închisoare cu executare, fiind considerat responsabil pentru manipularea a peste 2 milioane de vehicule.
Citește și: Volkswagen, în pragul unei amenzi uriașe de 1.5 miliarde de euro pentru depășirea emisiilor de CO2
Fostul director Hanno J. a fost și el condamnat la 2 ani și 7 luni de detenție, în timp ce Thorsten D. a primit o sentință de 1 an și 10 luni, executabilă cu suspendare.
Inițial, ancheta a vizat manipularea a peste 9 milioane de vehicule diesel vândute în Europa și SUA, însă în timpul procesului, numărul acestora a fost redus la sub 4 milioane. Procurorii au demonstrat că automobilele vizate erau echipate cu un software capabil să altereze nivelul de emisii în funcție de condițiile de testare – în laborator sau în trafic real.
Tot la acest subiect: Amendă record pentru Grupul Toyota: 1.6 miliarde de dolari în cadrul scandalului emisiilor
Judecătorul Christian Schutz a subliniat că sistemele instalate pe aceste mașini afișau rezultate înșelătoare, reducând nivelul de noxe doar în condiții de laborator, în timp ce pe drumurile publice emisiile reale erau semnificativ mai ridicate. Mai grav, aceste practici nu erau cunoscute de autoritățile de reglementare, care au certificat modelele respective fără a suspecta vreo neregulă.
Scandalul Dieselgate a fost dezvăluit în septembrie 2015, după ce Agenția pentru Protecția Mediului din SUA a constatat abateri grave în testele de emisii ale mașinilor Volkswagen. Până în prezent, costurile generate de acest scandal pentru grupul german au depășit 33 de miliarde de euro, sub formă de amenzi, compensații și cheltuieli legale.
De-a lungul anchetei, majoritatea celor acuzați au negat implicarea, însă instanțele au început să aplice sancțiuni concrete. În 2023, fostul director al Audi, Rupert Stadler, a fost și el condamnat la 1 an și 9 luni cu suspendare, verdict care nu este încă definitiv.