Tomorrow XX: planul prin care Mercedes-Benz vrea să reinventeze mașina ecologică de la zero
De Inna | 16 Decembrie, 2025
Mercedes-Benz face un nou pas în direcția reducerii impactului asupra mediului, prezentând un program amplu de sustenabilitate destinat viitoarelor sale modele de serie. Inițiativa poartă numele Tomorrow XX și are ca scop transformarea modului în care sunt proiectate, produse și reciclate automobilele mărcii germane.
Într-un context în care industria auto pune tot mai mult accent pe protejarea mediului, Mercedes-Benz își aliniază strategia cu noile cerințe globale, urmărind reducerea emisiilor generate în procesul de producție, creșterea ponderii materialelor reciclate și crearea unui sistem de economie circulară funcțională. Principiile de bază ale proiectului Tomorrow XX se inspiră din conceptele experimentale Vision EQXX și AMG GT XX.
Pentru implementarea acestui program, constructorul din Stuttgart colaborează cu mai mulți parteneri specializați în tehnologii sustenabile. Totodată, compania dezvoltă o instalație-pilot proprie pentru reciclarea bateriilor, amplasată în localitatea Kuppenheim, în sudul Germaniei. În prezent, această unitate se află în etapa de cercetare și testare.
Reprezentanții Mercedes-Benz susțin că, în ultimii doi ani, au fost identificate aproximativ 40 de materiale și componente noi, concepute pentru a fi mai prietenoase cu mediul. Acestea vor fi integrate treptat în modelele de serie, odată cu lansările viitoare.
O parte importantă a proiectului vizează reproiectarea anumitor componente, astfel încât acestea să poată fi mai ușor demontate și reciclate la finalul ciclului de viață al vehiculului. De exemplu, elemente precum farurile vor fi realizate astfel încât materialele din care sunt fabricate să poată fi separate rapid și reintroduse în circuitul de producție.
Un rol central în strategia Tomorrow XX îl are utilizarea așa-numitului oțel „verde”, produs cu emisii aproape inexistente. Mercedes-Benz intenționează să renunțe la metodele tradiționale bazate pe furnal și să adopte un proces care combină reducerea directă a metalului cu ajutorul hidrogenului și utilizarea cuptoarelor electrice cu arc. Acest tip de oțel va conține, de asemenea, o proporție mai mare de material reciclat, contribuind la diminuarea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Inițiativa include și soluții inovatoare pentru reutilizarea materialelor uzate. Anvelopele vechi, de exemplu, sunt supuse unui proces de reciclare chimică prin care sunt transformate în ulei de piroliză. Acesta este combinat cu biometan certificat provenit din deșeuri agricole, iar rezultatul este un plastic cu aceleași proprietăți ca cel obținut din resurse fosile. Un prim exemplu de aplicare a acestei tehnologii este deja prezent pe modelele mărcii, sub forma mânerelor de portieră.
Și airbag-urile uzate intră în acest circuit de reutilizare. Materialul din care sunt fabricate, o poliamidă ranforsată cu fibră de sticlă, poate fi reciclat și transformat în componente precum suporturi de motor sau carcase pentru supapele sistemului de management termic.
Inclusiv sistemele de frânare sunt vizate de acest program. Noile plăcuțe de frână dezvoltate de Mercedes-Benz conțin aproximativ 40% material reciclat, provenit din plăcuțe uzate, ceea ce permite reducerea emisiilor de CO2 cu până la 85%. Acestea sunt asociate cu plăci de suport fabricate din oțel „verde”, procesul fiind posibil datorită tehnologiei interne de prelucrare a componentelor de frecare, cunoscută sub denumirea MeRSy.
Prin Tomorrow XX, Mercedes-Benz își propune să ajungă la o rată de reciclare aproape totală în producție și să extindă utilizarea energiei regenerabile în fabricile sale, conturând astfel o nouă viziune asupra mobilității sustenabile.






















