Lumea Ferrari

De AutoExpert   |  16 Iunie, 2012

Distribuie :

Lumea Ferrari

Când o să se sature lumea de Ferrari? De la o diversificare rapidă a gamei – un rival pentru Mercedes SL, un hatchback 4x4 – la un parc de distracții în Abu Dhabi și magazine în toate aeroporturile și orașele mari din lume, unde se vând ursuleți de pluș și bikini roz. Și acum, asta – un muzeu în cinstea lui Enzo Ferrari în valoare de 18 milioane de euro, în forma unei capote galbene uriașe, un invadator extraterestru printre acoperișurile din țiglă ale unui oraș italian.

Ei bine, dacă vrem să înțelegm marca asta în loc să ne luăm de ea, atunci trebuie să mergem direct la sursă. Enzo Ferrari s-a născut în casa de lângă noua clădire galbenă în 1898. A început să piloteze mașini în 1919, însă după zece ani și-a dat seama că nu va câștiga decât dacă va conduce o echipă, oferind cel mai bun echipament unor piloți despre care știa că sunt capabili. Așa că a manageriat echipa de uzină Alfa Romeo, după care s-a ramificat folosind propriul nume, dând mână liberă inginerilor în aceeași măsură în care repera și creștea genul său preferat de piloți – cei neînfricați. Făcea lucrurile să se întâmple. „Sunt un agitator de spirite“.

E ușor să ți-l imaginezi drept un om obsedat de steagul în pătrățele, care privește mașinile de stradă doar ca pe o sursă de finanțare pentru divizia motorsport. Un om devotat regiunii natale, ascuns timid în spatele draperiilor. Și dintotdeauna mi-a fost greu să suprapun imaginea asta brandului internațional Ferrari de astăzi.

Ridic problema de față cu directorul muzeului, Adriana Zini, care pare un pic surprinsă. „Enzo era un comunicator. El a inventat logoul Ferrari, cu acel «F» elongat. Îi obliga pe furnizori să-l ștanțeze pe piesele pe care le folosea. A avut un distribuitor în State încă de la început. A gândit global și a spus: «Piața este lumea întreagă». Clienții veneau să ia o mașină, iar el îi lăsa intenționat să aștepte, pentru că știa că asta le va crește satisfacția“.

Fisa îmi pică. În anii ’50, Enzo folosea deja multe dintre uneltele de branding care au luat amploare abia 30-40 de ani mai târziu. Făcea pe ascuns ceea ce Luca DiMontezemolo face fățiș încă de când a preluat conducerea Ferrari în 1991, la trei ani după moartea lui Enzo.

Cum Enzo a făcut loc companiei sale în cărțile de istorie prin simpla forță a personalității sale, nu e de mirare că muzeul e construit în jurul său și al creațiilor sale. Totuși, nu e un simplu muzeu de mașini, și cu atât mai puțin un muzeu de mașini Ferrari (pentru asta, trebuie să te duci în Maranello). Spațiul de sub capota galbenă e destinat expozițiilor temporare. Prima e cu mașini. La fel va fi și a doua. Dar următoarele ar putea acoperi alte subiecte tehnice sau culturale.

Colecția permanentă, cea care omagiază viața lui Enzo, se află în vechiul atelier al tatălui său. Găsești acolo cărți, filme, documente și machete. Mici aperitive – bucățele din viața lui, inclusiv o pereche de ochelari de soare – care te vor face să-ți dorești să afli mai multe despre viața lui Enzo Ferrari. O viață care s-a învârtit, totuși, în jurul acestei regiuni, unde Via Emilia, vechiul drum roman drept și neted, a găzduit încă de la începuturile automobilismului curse de viteză. Pe o rază de 20 de kilometri, găsești fabrica Maserati (peste drum) sau Lamborghini, în Sant’ Agata.

Enzo avea dreptate: este, într-adevăr, pământ fertil pentru mașini rapide. Dar vizitarea muzeului înseamnă să-ți dai seama de ce compania sa a mers mai departe și mai repede decât celelalte. Lumea încă îi devorează moștenirea.

Recomandate:

Vladimir Bolea confirmă că din 2028 vom achita taxe pentru utilizarea drumurilor naționale - Photo
Noutăți
Vladimir Bolea confirmă că din 2028 vom achita taxe pentru utilizarea drumurilor naționale

Șoferii moldoveni vor achita taxe pentru utilizarea drumurilor naționale, exact ca în România. Informația a fost confirmată de către vicepremierului Vladimir Bolea, ministru al Infras

Inna
Nissan pornește producția noii generații Leaf la Sunderland, Marea Britanie - Photo
Noutăți
Nissan pornește producția noii generații Leaf la Sunderland, Marea Britanie

Nissan anunță un nou pas important în strategia sa de electrificare, odată cu demararea producției noii generații Leaf la uzina din Sunderland, Marea Britanie. Lansarea pe linia de asamblare a f

Inna
Tomorrow XX: planul prin care Mercedes-Benz vrea să reinventeze mașina ecologică de la zero - Photo
Noutăți
Tomorrow XX: planul prin care Mercedes-Benz vrea să reinventeze mașina ecologică de la zero

Mercedes-Benz face un nou pas în direcția reducerii impactului asupra mediului, prezentând un program amplu de sustenabilitate destinat viitoarelor sale modele de serie. Inițiativa poartă

Inna
Cariera lui F-150 Lightning se apropie de final. Cu această ocazie, Ford pregătește o versiune nouă cu motor pe benzină - Photo
Noutăți
Cariera lui F-150 Lightning se apropie de final. Cu această ocazie, Ford pregătește o versiune nouă cu motor pe benzină

Ford se pregătește să lanseze o nouă versiune pentru camioneta electrică F-150 Lightning. Aceasta va primi un motor pe benzină, care va fi utilizat drept range extender. Noua versiune o va înloc

Inna
Ofensivă Nismo. Nissan pregătește dublarea gamei sportive într-un plan de revenire ambițios - Photo
Noutăți
Ofensivă Nismo. Nissan pregătește dublarea gamei sportive într-un plan de revenire ambițios

Nissan anunță o schimbare majoră de direcție în zona modelelor de performanță, confirmând intenția de a extinde semnificativ portofoliul Nismo la nivel global. Constructorul japonez planif

Inna
4 georgieni, reținuți în trafic. Ar fi comis mai multe furturi de mașini în capitală - Photo
Sociale
4 georgieni, reținuți în trafic. Ar fi comis mai multe furturi de mașini în capitală

Polițiștii din Chișinău au anihilat activitatea unui grup infracțional suspectat de comiterea mai multor furturi din automobile, folosind metode tehnologice avansate. Patru bărbați, cu vârste &i

Inna