Știai asta? De unde vine ”regula mânii drepte” sau prioritate de dreapta?

De Redactor AE   |  22 Octombrie, 2019

Distribuie :

Încă din școala ai auzit de regula mânii drepte, sau, mai corect spus, prioritate de dreapta. Este practic cea mai des folosită regulă în traficul rutier și este cunoscută de mai bine de 100 de ani!

Primile reguli de circulație rutieră au luat naștere acolo unde au fost și cele mai multe mașini și respectiv, a apărut și noțiunea de trafic rutier. A fost nevoie de implicarea autorităților pentru a stabili niște reguli de conduită pentru proprietarii de trăsuri cu propulsie mecanică (automobile pe atunci).

Cum Marea Britanie și coloniile engleze, erau principalele pieți de desfacere pentru primii constructori de automobile în anii 1900, tot aici s-a născut și regula cu prioritate de dreapta. După cum știți, încă de pe atunci englezii au preferat banda stângă pentru deplasare și volanul amplasat pe partea dreaptă a mașinii. Iar pentru a intra pe banda ta (adică pe stânga), era firesc să le cedezi celor din dreapta.

Pe stânga se conducea și în Norvegia, Suedia, Australia și chiar și în Rusia, pentru că toți au luat un exemplu de la cei mai înstăriți și mai învechiți în transport. Până și în Franța, unde banda de mers era de dreapta, mașinile aveau la fel, volanul pe dreapta.

Prima convenție internațională s-a născut din necesitatea de a sistematiza traficul rutier, într-un mod organizat și clar pentru toată lumea. Astfel au fost puse bazele primilor reguli de circulație rutieră internaționale, în 1909, la Paris. Aici au fost înscrise primile 15 capitole care să reglementeze traficul rutier și cerințele față de vehicule, cum ar fi numărul unic de înmatriculare, sistemul de avertizare sonoră (claxonul), obligațiunea instalării de semnale luminoase față și spate, dar și regulile de depășire, deplasarea în intersecții, etc. Primile indicatoare rutiere au fost înscrise tot aici, viraj periculos, porțiune de drum cu risc sporit, intersecție, trecere la nivel cu cale ferată sau drum accidentat (cu obligațiunea de a reduce viteza).

Pentru oricare altă situație de trafic, a fost implementat regula mânii drepte/prioritate de dreapta.

În 1926, regulamentul internațional a fost modificat și la cele câteva reguli s-au adăugat altele. Apoi în 1931, la Geneva, regulile circulației rutiere, au fost unificate și adoptate de majoritatea țărilor europene, cu excepția benzii de mers, iar numărul de capitole a ajuns de la 15 la 26. Au urmat multe update-uri, inclusiv cea mai cunoscută, convenția de la Viena, de la 1968. Neschimbată a rămas însă regula cu ”prioritate de dreapta”.

Aceeași regulă au preluat-o chiar și țările care nu au semnat convenția, cum este de exemplu SUA, însă și acolo, regula mânii drepte funcționează!

Convenția de la Viena:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/crt1968e.pdf

Recomandate:

Sfârșit de epocă la Volkswagen. Constructorul închide, în premieră, prima fabrică din Germania - Photo
Noutăți
Sfârșit de epocă la Volkswagen. Constructorul închide, în premieră, prima fabrică din Germania

Grupul Volkswagen se pregătește să închidă definitiv una dintre uzinele sale din Germania, o decizie fără precedent în cei 88 de ani de existență ai constructorului auto. Este vorba despre

Inna
Un alt învinuit în dosarul cu automobilele „importate” din UE, care nu au mai ajuns la clienți, a fost trimit în judecată - Photo
Sociale
Un alt învinuit în dosarul cu automobilele „importate” din UE, care nu au mai ajuns la clienți, a fost trimit în judecată

Al doilea învinuit în cauza penală privind escrocheria cu automobile de lux importate din UE, a fost trimis în judecată. Cazul este parte a dosarului anunțat anterior de Procura

Inna
Permise pe muchie de cuțit. Peste 700 de șoferi riscă să rămână fără acte după descoperirea unei fraude - Photo
Sociale
Permise pe muchie de cuțit. Peste 700 de șoferi riscă să rămână fără acte după descoperirea unei fraude

Agenția Servicii Publice anunță că, în zilele următoare, va anula peste 700 de permise de conducere, după ce au fost constatate abateri grave în modul de desfășurare a examenelor auto. Inf

Inna
Jaguar dezminte informația și neagă că ar fi concediat șeful de design - Photo
Noutăți
Jaguar dezminte informația și neagă că ar fi concediat șeful de design

Jaguar a reacționat oficial la informațiile apărute recent în spațiul public, infirmând zvonurile potrivit cărora Gerry McGovern, directorul de design al mărcii, ar fi fost concediat. Pozi

Inna
PAS propune crearea unui sistem municipal cu taxe și registru electronic pentru parcările din Chișinău - Photo
Sociale
PAS propune crearea unui sistem municipal cu taxe și registru electronic pentru parcările din Chișinău

Fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate din Consiliul municipal Chișinău a venit cu o inițiativă menită să combată deficitul cronic de locuri de parcare din capitală, propunând instituirea

Inna
Volkswagen lansează primele teste cu mașinile autonome în Wolfsburg - Photo
Teste
Volkswagen lansează primele teste cu mașinile autonome în Wolfsburg

Volkswagen demarează teste cu vehicule autonome în condiții reale de trafic. În următoarea perioadă, un prototip experimental va circula pe străzile din Wolfsburg, orașul în car

Inna